the first snowflake

the first snowflake

Asal la aku malas sangat nih. Bukan malas nak pegi kelas, tapi malas nak abiskan kelas. Tadi ade quiz untuk kelas Astronomy. Quiz tu buat awal-awal kelas. Abes jer quiz, aku rase malas nak teruskan kelas, terus aku keluar.

Skang aku tengah online kat North Hall, salah satu kampung kediaman kat Pennstate nih. Pennstate ade 5 kampung kediaman. North, South, West, East and Pollock Hall. Alaa.. macam kampung kediaman kat UTM tuh. And skang aku tgh menggunakan iMAC OSX pada resolusi 1400x900. Resolusi tertinggi yang mampu dicapai oleh monitor 17" iMAC widescreen nih. Saje aku try sebab aku nak tengok camna ch3mat.blogspot.com dengan browser IE and SAFARI iMAC nih.

Sejak minggu lepas, macam-macam yang aku dah buat untuk jurnal aku. Aku dah buang daun-daun tuh sebab banyak makan memory pc aku dan pc orang lain, menyebabkan pc tuh jadik slow. Tapi kalau siapa2 nak code die, boleh contact aku. Then aku usha-usha artikel pasal webpage protection. Aku end up dengan kesimpulan bahawa mustahil untuk kita protect 3 elemen utama sesuatu page tuh, images, text and codes. Buat la camne pun, orang still dpt steal. Cara yang ada takkan dapat protect solely, cume dapat lembabkan jer proses stealing tuh. So, basically, aku tak amik berat pun pasal nih. Takda apa kat sini yang perlukan protection. Aku cume disable right click select or highlight text dengan jer (or even ctrl-a), itupun jadik untuk IE jer. Boleh la setakat nak buat kelainan.... kalau nak protect jugak, buat the whole site dgn flash. Abes citer... :p Tapi kalau korang tgk gak, boleh usha link nih

Selain daun dan disable higlight/right click, aku dah pk care yang terbaik untuk nagivation. Aku cuma nak buat kelainan dari blog-blog lain. Ever wonder macam mane aku boleh link ke post-post yang tertentu?
Contoh: Baca pasal aku pegi konsert red hot chili peppers
The link will look something like this: http://ch3mat.blogspot.com/2003_09_14_ch3mat_archive.html#106377777340887827

Sebelum nih kalau orang nak rujuk dengan post sebelumnya, derang akan bagitau.. hari dan which week (untuk blogger la), and visitor akan refer kat archive. Skang nih tidak lagi dengan adenye permalink atau permanent link. Permalink nih bende baru (taklah baru sangat, aku dapat tau pun bulan 8 arik tuh). Basically, every post yang kita hantar kat Blogger is recorded with a serial number. So, kite boleh link kan terus. Untuk activatekan bende nih, kita kene letakkan this special tag dalam blogger tag. Tengok camne nak letak permalink

Dengan adanya permalink nih, aku nak maximizekan the way orang navigate through this page. Sometimes, ade post yang related to each other macam post nih yang aku letakkan dalam "updated" series. So, aku ade updated I, updated II and so on. Aku jugak boleh letak link "vacations" misalnya. Under that link aku boleh buat tree menu, and listkan tempat mane aku penah melawat. Click jer kat situ and you will be brought to that particular post. Aku tak pernah tengok lagi org buat camnih kat jurnal. So, aku nak jadi org first buat camnih. Huh.. hampir terlaksana jugak idea nih.

Orait.. tuh jer setakat nih. Malas dah nak kaco template lepas ni. Oh yer.. Hari nih aku ternampak the first snowflake!! Aku tgh lepak kat tepi kolam with this makcik. Then tetibe die tunjuk sesuatu with her index finger (not wif that finger laa). And she said.. "did you see that??" Aku jawab "see what?" (kerek siot aku nih). "SNOW!!!" and aku pon menjawab balik.. "yeah.. right.. are kidding me?" (kerek skali lagi). Then makcik tuh jawab balik, "No! look carefully".. And aku pun kecikkan mata aku... dan aku ternampak the first snowflake jatuh berjuntaian and "tup", jatuh tepat atas idung aku.

Is it snow falling in autumn instead of leaves?? Or is it that i was just dreaming?? No.. it cant be.. the makcik saw it too. It's getting scarier...

Waaargh!!!!!

Abe suke tgk snowflakes jatuh atas baju die

{this post has sequences}
»the first snowflake
»updated V
»pulih
»updated IV
»updated III
»updated II
»updated I

Posted by Ahmad Fadzli on October 2, 2003 at 11:47:00 PM | Permalink