Medium Muhasabah

Bagus..bagus.. hari nih aku bangun awal lagi. Aku suka hidup camnih sebenarnya. Segalanya teratur, tersusun dan SIAP.

Jurnal sentiasa menjadi tempat aku motivate diri sendiri. Sejak dulu lagi (1994) aku tulis diari bukan sekadar untuk mengabadikan kenangan tapi yang lebih penting, untuk aku berbicara dengan diri sendiri, menegur diri sendiri. So, aku kira jurnal merupakan satu medium yang baik untuk sesiapa yang ingin 'memantau' keberkesanan jadual harian mereka. Dan sebaliknya, jurnal juga boleh ditinggalkan sebab seseorang yang ingin melarikan diri daripada terus-menerus bergantung pada diari. Apa2 pun sebabnya, jurnal memberi kesan yang ketara kepada hidup seseorang.

Dan dengan sebab itu, aku masih menulis diari sehingga hari ini. Tidak ada yang salahnya dan tidak ada yang janggalnya.

Jurnal ini mungkin menjadi tempat aku mengimbau kenangan silam bila aku sudah graduate nanti. Dari mula aku menjejakkan kaki di sini sehinggalah ke saat aku meninggalkan jejak. Boleh jadi sebuah kisah perantauan yang menarik. Aku selalu tersenyum bila membaca diari2 lama dan aku harap aku akan tersenyum juga nanti :)

So, sesiapa yang baru sampai ke luar negeri tuh. Bukaklah satu account jurnal anda. Kalau taknak orang baca, ade provider yang memberi keselesaan pada korang untuk 'password-protected'kan jurnal korang tuh. Nak lagi senang, tulis jer atas kertas :p Yang penting, selain gambar2 dan video2, kita ada JURNAL untuk dijadikan kenangan...


Mulai hari ini, jam 5 pagi adalah waktu aku memulakan kehidupan seharian aku.

Hmm.. nak buat ape ek?

Seronok bila dapat peluang tanya soalan nih sebab selalunya aku gelabah, kerja tak siap, lewat, tak kemas, tapi hari ini aku dapat tanya soalan yang begitu selamber nih. Harap2nya, aku terus begini untuk 2 minggu akan datang. Lepas tuh gua cuti!! wahaha... Untuk pastikan semuanya berjalan lancar, aku akan terus menulis jurnal setiap hari selama 2 minggu nih.

Wahai jurnal... tolong aku..

Posted by Ahmad Fadzli on December 3, 2003 at 6:59:00 PM | Permalink