Isabel

Penn State keeps a watchful eye on Hurricane Isabel
Wednesday, September 17, 2003
--------------------------------------------------------------------------------

University advises campus community of preparation tips

University Park, Pa. -- With Hurricane Isabel approaching the mid-Atlantic region and expected to affect Pennsylvania by late Thursday, Penn State is advising students, faculty and staff at all campus locations to keep a watchful eye on the storm.

While it is forecast that the intensity of the hurricane will be diminished by the time it reaches the commonwealth on Thursday afternoon, the expected strong winds and several inches of rain on already-saturated areas could cause some problems, including power outages and flooding.

--------------------------------------------------------------------------------

Isabel

Baru jer balik dari Lab Chemistry. Huh.. Aku the last person yang siap buat report. Hampeh.. Actually saje aku buat slow-slow. Nak cube rapatkan diri nih dengan TA (teaching assistant). Dengan kata lain, mengayat. TA aku nih baru jer sampai Pennstate, tak sampai sebulan. Die okay.. cume kadang-kadang aku tak brape paham apa yang dia cakap sebab die memang orang China, tak penah datang US. Kire international TA la nih...

4 jam aku dalam lab tuh. Sebelum datang ke lab, aku meluangkan masa tgk news. Hari nih aku terasa nak tgk news plak. Sebelum nih sekadar singgah jer, tak tgk betul2. Sebab apa? Sebab ade sorang awek nih nak melawat Pennstate malam nih... Name die Isabel.. Hurricane Isabel. Heh.. Yep, Isabel bukanlah seorang awek Puerto Rican ataupon artis hollywood, tetapi Isabel merupakan nama timangan yang diberikan kepada sebuah hurricane. She's a category five hurricane - the worst there is - and only the third one that bad to ever strike the States. Hurricane bukan tornado atau 'twister' although it also has the 'calm eye'. Hurricane yang sejak minggu lepas lagi diberikan pemerhatian yang teliti. Isabel sekarang sedang melanda sebahagian besar East Coast of the United States. Angin Isabel mampu mencapai kelajuan maksimum 100 miles per hour. Pokok pon boleh jatuh bila ditiup angin sekencang 50mph. Isabel datang dengan membawa bersama dust dan hujan yang lebat. North Calorina, New Jersey, Virginia dan Washington DC sudah dilanda ribut Isabel. Isabel terus bergerak ke arah North East ke arah Pennsylvania dan New England dan terus ke Canada. Isabel's eye diramalkan akan melanda Pittsburgh esok hari, lebih kurang 3 jam dari State College, tempat di mana ku tinggal skang....

Gambar satelite terkini menunjukkan 'mata' Isabel berada berhampiran Pennsylvania

Dari dalam lab, kedengaran sayup2 angin kencang bersiul. Sebelum keluar rumah tadi aku dah bersiap pakai baju sejuk dan bawak payung. Labmates aku sumer nak cepat siap, risau kalau apa2 terjadik. Memang semua labmates aku malam nih siap cepat. Habes jer lab, aku terus berlari keluar, nak rase kelajuan angin skang. Isabel belum sampai ke State College tapi angin sudah sebegini kencang. Aku terpaksa pegang payung aku kuat2 takut terbang. Hujan pon cukup lebat, sehingga kadang-kadang hujan tuh menyimbah. Dengan kepalaku tertunduk, aku melangkah laju menuju Park Hill.

Isabel akan sampai ke sini esok pagi. Pennsylvania sudah mengumumkan State of Emergency. Sekolah2 di sekitar Pennsylvania diisytihar cuti esok hari. Aku tak pasti sama ada Pennstate cuti atau tidak esok. Ape2 pon aku berdoa, semoga Isabel cepat tenang...

adios..

p/s: semalam langit clear...

Posted by Ahmad Fadzli on September 19, 2003 at 10:50:00 AM | Permalink