sedarkah kita?

sedarkah kita?

Sebagai seorang insan biasa, kadang2 kita lupa tanggungjawab kita. Kadang2 kita lupa ambil kisah tentang tanggungjawab yang remeh. Kadang2 kita lupa bende yang remeh tuh tak semestinya remeh di pandangan orang lain. Kita rasa kita dah cukup gembira, dah cukup selesa, lalu kita lupakan bende2 remeh itu. Tanpa kita sedari, bende2 remeh inilah yang menggegarkan hubungan persahabatan kita. Kita tak sedar, kita alpa dengan keselesaan diri sendiri. Kita alpa tentang perit rakan kita. Kita leka! Leka dibuai kegembiraan yang mungkin diberikan oleh rakan yang lain. Masakan tanggungjawab itu dipanggil bebanan kalau ianya bende yang remeh?

Dalam menjaga hubungan, kita cuma ade tiga pilihan. Ketiga2nya melibatkan pengorbanan. Pilihan pertama, kita berkorban demi rakan, kita biarkan rakan kita lebih senang daripada kita. Pilihan kedua, kita korbankan rakan kita demi kesenangan diri atau dengan kata lain, kita mungkin boleh dianggap orang yang pentingkan diri sendiri. Pilihan ketiga, kita berkorban bersama-sama. Susah senang dikongsi dan dihadapi bersama. Sejauh manakah kita berjaya dalam membuat pilihan tersebut? Sejauh manakah jujurnya persahabatan kita? Sejauh manakah kita mampu meletakkan diri kita dikalangan rakan2 kita?

Kita lupa. Kita alpa. Tanggungjawab2 remeh dipandangan mata kita, kita abaikan. Kita biarkan rakan itu membuat segala bende remeh itu seorang diri. Kita lupa yang kita sedang hidup bersama. Masakan dua ekor ikan dalam satu akuarium dapat dipisahkan. Tidak dapat tidak akan ketemu juga. Kita tak sedar, ataupun kita sedar tapi kita endahkan. Kita tangguhkan. Kita ambil risiko.

Tanyalah diri sendiri, adakah hati ini akan berasa senang sedangkan rakan kita dalam kesusahan? Walaupun kita ada banyak rakan, percayalah, kita tak akan mampu menjadi rakan kepada diri sendiri kalau kita tak tahu menghargai SEORANG rakan....


Posted by Ahmad Fadzli on October 18, 2003 at 10:07:00 PM | Permalink