seconds

seconds

Minggu ni bermula dengan baik. Buat masa sekarang aku cuba sungguh2 untuk ikut jadual harian aku. Aku akan gunakan segala ilmu yang aku belajar dari kursus2 motivasi yang pernah aku ikuti dulu untuk susunkan, kemaskan, dan ceriakan hidup aku sehari-hari. Ade sebahagiannya yang aku dah lupa. Aku dah tak ingat camne nak kira masa yang patut diluangkan untuk sesuatu subjek tuh. Ade cara kira tuh. Nantilah aku cuba ingatkan balik. Kalau tak ingat gak, discover sendiri punya cara. Asalkan ada jalan penyelesaian.

Hari ini alhamdulillah bangun awal. Tah kenape malam tadi aku ngantuk sangat. Petang sebelum tuh aku main tenis dengan Yeng. Balik dah pukul 7 petang. Sekarang Maghrib dah masuk awal, dalam kol 6:30 petang. Bulan posa nanti lagi awal, kol 5 dah bukak puasa. Yang bestnye (best tuh), imsak tetap sama, dalam kol 6 pagi. Di negara 4 musim ni, bila mendekati akhir tahun, hari semakin pendek dan cuaca makin sejuk. Malam jadi panjang... So, kitorang yang tak cukup alim nih bergembiralah sebab berposa hanya diwajibkan di siang hari (yang dah makin pendek) Haha.. ade plak camtuh.. :p Lepas semayang Maghrib, aku masak daging masak merah (yang tak berapa menjadik). Dah siap makan, aku buat hw. Kol 1030, si Oja ngan Pak Lan datang melawat. Selalu jer derang tuh berdua. Kadang2 aku konfius, mane satu adik, mane satu akak nih?? :p Lepas jer derang balik aku dah tido. Tak sedar bila aku tertido. Mungkin dalam kol 1 kot...

Aku ada kelas kol 11 nanti sampailah ke petang. Hari nih aku ade exam Astronomy, tapi bodoh tak bodohnya lecturer aku nih, sampai ke hari ni, die tak cakap apa2 pun tentang exam ni. So, aku tak tau, pukul bape dan di mana. Yang aku tau, aku ade exam hari nih. Paling tidak pun, bagitaula kat website tuh. Tak pun email. Ni.. dalam syllabus pun tak cakap. Buatnya exam tuh kol 8 pagi nih, hish.... Mintak dijauhkan. Lepas nih aku nak tanya classmate aku dalam kelas. Untuk kelas Astronomy nih, aku study ikut cara aku belajar dulu, buat NOTA. Nota aku untuk kelas ni aku buat dalam bentuk peta minda yang sejak form 1 lagi aku amalkan. Aku suka cara ni sebab bile dah siap satu peta minda tu aku rasa puas, dan mata aku tak jemu menatap tulisan2 halus dalam bubbles tu. Hasilnya, aku selalu baca nota tuh, dan aku lebih ingat. Memang berkesan. Paling kurang pun, dapat jimat kertas. 5 muka nota biasa, aku dapat muatkan dalam satu muka peta minda. Satu lagi keistimewaan peta minda ni, sebelum aku boleh buat peta minda, aku kena tau ape yang aku akan belajar so aku boleh rancang macam mane nak map all the contents dalam bahagian masing2. Bermakna, aku kene lihat ke depan, jauh dari ape yang aku tengah belajar. Kelebihannya, aku akan dapat gambaran tentang apa yang aku sedang dan akan belajar dan aku tau susunan isi kandungan dalam sesuatu chapter tuh.

Buat masa sekarang, aku tengah cuba membaiki diri. Banyak kekosongan dalam hidup aku nih yang harus diisi dan harus dijaga dengan baik.

Pendek kata... aku cuba hidup...

Posted by Ahmad Fadzli on October 14, 2003 at 7:34:00 PM | Permalink