small-scale chemistry

Small-Scale Chemistry

Pertama kali aku dengar istilah nih di sini. Inilah kaedah yang digunakan oleh kelas chem lab aku di PennState. Mula2 aku hesitate nak tulis pasal nih, tapi eksperimen semalam terlalu menarik untuk aku endahkan. Bayangkan, dengan menggunakan small-scale technique, aku telah berjaya buat 200 chemical reactions semalam semuanya di atas sekeping kertas A4. Semuanya hanya dilakukan dengan me-react-kan satu titis solution dengan satu titisan solution yang lain. Kurang jelas? Boleh tengok video kat bawah nih.

{The movie has been removed for some reasons}

Kenape mesti small scale? Satu: Jimat. Dua: Kurang bahan kimia yang dibuang thus kurang pencemaran kimia Tiga: Lebih selamat. Selain eksperimen di atas, banyak lagi eksperimen yang menggunakan small scale ni macam titration, electrolysis or even kalau kite nak tentukan kemolaran sesuatu larutan. Memang menarik dan dari ape yang aku dengar PennState merupakan pengasas small scale nih. Dan sekarang, derang tengah buat kajian untuk buat eksperimen yang lebih halus dan tak dapat dilihat oleh naked eye, nano-scale chemistry...

Memang menarik. Cost untuk lab kimia yang satu masa dulu terlalu mahal telah dapat diminimizekan lepas small scale technique digunakan. Boleh check link nih untuk lebih maklumat pasal small scale chemistry

Orrait cukup pasal tuh, aku nak ucapkan hepi besday plak kat member se'along' dengan aku. Selamat Hari Lahir yang ke-20 dan semoga berjaya dunia akhirat... hepi besday shida!!

:D

Posted by Ahmad Fadzli on October 17, 2003 at 2:04:00 PM | Permalink